تفاوت یونولیت و پلاستوفوم

تفاوت یونولیت و پلاستوفوم

تفاوت یونولیت و پلاستوفوم در میزان مقاوت آن‌ها در برابر عوامل محیطی است‌. این دو محصول از پرفروش‌ترین و جدیدترین محصولات شیمیایی در بازار هستند.

امروزه یونولیت و پلاستوفوم از پرفروش‌ترین و جدیدترین محصولات شیمیایی در بازار هستند. دارای ویژگی های منحصربه فردی هستند و در موارد بسیاری از آن ها استفاده می شود. یونولیت و پلاستوفوم باوجود اینکه از نظر ظاهری باهم شباهت دارند ولی تفاوت بسیاری دارند.

در این مقاله به بررسی تفاوت یونولیت و پلاستوفوم می پردازیم.

پلاستوفوم چیست؟

برای بررسی تفاوت یونولیت و پلاستوفوم ابتدا باید با تعریفی از این دو محصول آشنا شوید. بنابراین در ابتدا به توضیح خصوصیات و ویژگی پلاستوفوم و یونولیت می‌پردازیم.

پلاستوفوم ماده‌ای پرکاربرد است که خاصیت عایق بودن دارد. این محصول از ماده‌ پلی استایرن به دست می‌آید.این ماده ترکیبی از چندین ماده شیمیایی است. به همین دلیل نسبت به یونولیت‌ها از خصوصیات بیشتری برخوردار است.

از آنجایی که مواد اولیه ی تشکیل دهنده ی پلاستوفوم بی خطر و خنثی نیست، در شرایطی مکانیزه و بهداشتی بدون دخالت دست تولید می‌شوند. به همین خاطر در صورتی که فرآیند تولید محصول به شیوه صحیحی انجام نشود؛ پلاستوفوم نهایی نیز مملوء از عیب و بی‌کیفیت می‌باشد.

این محصول نسبت به یونولیت بهداشتی‌تر است. به همین سبب در تولید تجهیزات خانگی نقش بسیاری دارد. از این رو انواع کارخانه‌های تولیدی محصول، به صورت انبوه به تولید انواع پلاستوفوم می‌پردازند، تا جامعه با کمبود رو به رو نشود و در روند تولید محصولات خلل به وجود نیاید.

پلاستوفوم همانند یونولیت نوعی عایق حرارتی است، که کارایی آن در ایزوله ساختن تجهیزات و ساخت تجهیزاتی همچون مبل، تشک و پشتی است.

یونولیت چیست؟

یونولیت از ماده‌ استایرن پتروشیمی تولید می‌شود. مولکول‌های ماده به شکل منسجمی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. به همین خاطر مقاومت و استحکام یونولیت‌ها شکست‌ناپذیر است‌.

یونولیت، تحت هیچ شرایطی بافت و انسجام بافت خود را از دست نمی‌دهد؛ لذا از متریال‌های باخلوص بالا زیر نظر گروهی از کارشناسان ماهر و توانمند تولید می‌گردد.

در محیطی عاری از هر گونه میکروب یا ناخالصی تولید می‌شود؛ کاربرد آن در مصارف خانگی نیز گسترده شده است؛ زیرا در برابر مواد شیمیایی نیز پایدار و خنثی است.

تفاوت یونولیت و پلاستوفوم در چیست؟

مهم‌ترین تفاوت یونولیت و پلاستوفوم در میزان مقاومت آن‌ها در برابر عوامل محیطی است‌. مقاومت یونولیت بیشتر از پلاستوفوم می‌باشد؛ زیرا در دما و فشار بالا تولید می‌گردد.

یونولیت از استایرن که نوعی ماده پتروشیمی می‌باشد تولید می‌گردد؛ اما پلاستوفوم از پلی استایرن که ناشی از فرآیند‌های شیمیایی استایرن است؛ تشکیل می‌شود. ازاین‌رو علاوه بر مقاومت بالا از نظر خلوص درجه نیز مرغوب‌تر است.

از بارزترین تفاوت‌های یونولیت و پلاستوفوم می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بهداشتی بودن پلاستوفوم
  • گران بودن یونولیت نسبت به پلاستوفوم
  • شکل ظاهری
  • متفاوت بودن جنس متریال تولیدی هر دو ماده
  • فرآیند برش یونولیت راحت‌تر از پلاستوفوم است.
  • مقاومت و استحکام یونولیت در برابر اشیاء تیز، گرما و رطوبت بیشتر است.
  • و…

کاربرد یونولیت

یونولیت که به آن فیبر سفید نیز می گویند از فرایندهای پتروشیمی تهیه می‌شود ماده اولیه یونولیت استایرن است و در پتروشیمی بدست می‌آید. در واقع نوعی پلیمر سفید رنگ و عایق رطوبت و صدا و دما است . یونولیت ماده ای سبک و متخلخل و معمولاً سفید که در بسته بندی و عایق کاری کاربرد دارد.

از یونولیت در سردخانه‌ها، به عنوان یخدان در شرکت های شیلات برای حمل فراورده های شیلاتی مانند ماهی و میگو، استودیوهای صدا برداری و ایزولاسیون صدا در فضاهای دارای آلودگی‌های بالای صوتی و همچنین ساخت ماکت، تابلوهای تبلیغاتی موقت و دکوراسیون‌ها استفاده می‌شود از استایروفوم در صنعت ساختمان در اندازه های مختلف و استاندار به عنوان بلوک های سقفی استفاده می شود.

کاربرد پلاستوفوم

پلاستوفوم نام تجاری پلی استایرن می باشد. این محصول بوسیله منبسط ساختن دانه های پلی استایرن طی مراحلی بدست می آید که نتیجه آن، عایقی ۱۰۰% صوتی، حرارتی و برودتی و بسیار موثر و مقرون بصرفه برای استفاده در بناهاست.

از جمله موارد مصرف این محصول در صنعت ساختمان، صنایع سردسازی، بسته بندی کالا و اسباب منزل مانند مبلمان، تشک و پشتی

می باشد. امروزه بلوکهای EPS در بناها جایگزین بلوکهای سفالی و سیمانی در سقف و دیوار شده است.

از ویژگیهای پلاستوفوم موارد ذیل می باشند:

غیرقابل اشتعال بودن

سهولت برش

سرعت و راحتی در اجرای عملیات نصب

کاهش ضخامت کف سازی طبقات تا حداکثر cm5 بدلیل عبور تاسیسات از درون بلوک پلاستوفوم

افزایش مقاومت ساختمان و سبک سازی بارهای مرده

سهولت در اندود گچ و خاک و صرفه جویی تا میزان ۱۵% در سازه

دوام زیاد و ایمنی بیشتر در زلزله بدلیل نوع دانسیته و نحوه دانه بندی بلوک و خاصیت ارتجاعی در برابر ارتعاشات

صرفه اقتصادی بجهت مصرف کمتر میلگرد و آهن آلات تا حدود ۲۰% و نیز صرفه جویی در تیرچه های بتنی تا فاصله محورهای ۶۰ سانتیمتر در سقف

عایق ۱۰۰% صدا، حرارت و نفوذناپذیر دربرابر رطوبت و یخ زدگی

کاهش هزینه قالب بندی سقف

بی خطر و بدون حادثه بودن برای کارگران هنگام انتقال به طبقات

نداشتن ضایعات و انباشته نشدن نخاله های ساختمانی

صرفه جویی در بتن مصرفی بر روی سقف تا میزان ۱۵%

غیرقابل نفوذ برای لانه سازی حشرات و جانوران موذی بدلیل پر بودن داخل پلاستوفوم.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *