پلاستوفوم در ساخت یخچال

پلاستوفوم در ساخت یخچال

پلاستوفوم در ساخت یخچال که خیلی از افراد آن را به نام یونولیت می شناسند، یک ماده خنثی و سبک است که هیچ‌گونه واکنشی انجام نمی‌دهد و از نوعی پلاستیک تهیه شده از استایرن مونومر تولید می‌شود.

از این ماده در صنایع مختلف استفاده خواهند کرد. به عنوان مثال در صنعت بسته بندی، پک کردن محصولات الکترونیکی و حمل و نقل آن ها نیز به سراغ پلاستوفوم خواهند رفت. یکی از ویژگی های مهم این ماده، سبکی آن است. این ماده به دلیل داشتن سلول های خالی در ساختارش، سبک بوده و وزن کمی دارد.

همچنین این محصول دارای خواص عایق حرارتی و صوتی بالا است و مقاومت خوبی در برابر رطوبت از خود نشان می دهد. به علاوه، این محصول قابلیت بازیافت و استفاده مجدد داشته و در صنعت بازیافت پلاستیک، به عنوان یک ماده دوستدار محیط زیست و مورد استفاده قرار می گیرد.

پلاستوفوم در ساخت یخچال به عنوان یکی از متریال اصلی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده فوق العاده خاصیت جادویی داشته و دارای قابلیت ها و ویژگی های بسیار زیادی است. از این رو در تجهیزات و دستگاه های مختلفی از جمله یخچال جهت کنترل دما و جلوگیری از جابجایی دما مورد استفاده قرار می گیرد.

این ماده در برابر برودت و سرما عملکرد خاصی دارد و سبب حبس دما شده و از اتلاف و از دست رفتن آن جلوگیری می نماید. به همین خاطر در صنایع متعددی از جمله تولید یخچال مورد توجه قرار گرفته و از آن استفاده زیادی می کنند. در این مقاله بیشتر این موضوع را مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهیم داد. لطفا با ما همراه شوید.

برای آشنایی با تولید پلاستوفوم به مطلب مراحل تولید پلاستوفوم مراجعه کنید.

چرا از پلاستوفوم در ساخت یخچال استفاده می‌شود؟

یونولیت یا پلاستوفوم از ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی برخوردار است و همین ویژگی‌های متعدد باعث شده است که کاربردهای گوناگونی داشته باشد. یکی از مهم‌ترین کاربردهای این ماده استفاده در تولید یخچال‌ها است.

یونولیت به دلیل دارا بودن قابلیت های خاص، باعث کاهش هزینه‌ها، عوارض و هدر رفت منابع انرژی می شود که از جمله مهم‌ترین ضروریات در کسب و کارها و صنایع مختلف محسوب می شود.

یکی از ویژگی های خیلی مهم پلاستوفوم این است که این ماده یک عایق بسیار عالی حرارت و برودت است. بنابراین استفاده از پلاستوفوم در تولید انواع یخچال‌های صنعتی و غیر صنعتی باعث می‌شود که یک عایق برودتی بی‌نظیر ایجاد شود.

یونولیت‌ها به سادگی اجازه عبور انرژی در یخچال را نمی‌دهند و به همین دلیل است که در گذشته نیز برای نگهداری از یخ از جعبه‌های یونولیتی استفاده می‌شد چرا که به هدر رفت سرما و نفوذ گرما یک جریان کند وارد می‌کنند.

یونولیت‌هایی که در یخچال نیز استفاده می‌شوند همین فرایند را دارند و اجازه ورود راحت گرما به داخل یخچال را نمی‌دهند و مانع بیرون رفتن سرما نیز می‌شوند. کند شدن این جریان باعث می‌شود که یخچال‌ها کمتر کار کرده و تحت فشار کمتری قرار بگیرند و در نهایت در هزینه‌های انرژی صرفه‌جویی شود. یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل استفاده از پلاستوفوم در یخچال‌ها کاهش وزن این وسیله است و باعث می‌شود که حمل و جابجایی آن ساده‌تر شود.

همچنین، پلی استایرن به عنوان ماده ای عایق صوتی نیز در ساخت یخچال ها خواهد بود. این ماده قادر است به خوبی صداهای ناشی از فعالیت های داخل یخچال را جذب و کاهش دهد، بنابراین به بهبود کیفیت صوت در اطراف یخچال کمک می کند.

این ماده در انرژی برق مصرفی یخچال صرفه جویی کرده و همچنین در حفظ تازگی و کیفیت محصولات داخل یخچال نقش مهمی دارد.

یکی از کاربردهای مهم پلاستوفوم استفاده از آن در یخدان یونولیتی است.

پلاستوفوم در ساخت یخچال

ویژگی‌های مهم پلاستوفوم در ساخت یخچال

پلاستوفوم که در ساخت یخچال استفاده می‌شود در کنار قابلیت منحصربه‌فرد در عایق‌بندی می‌تواند ویژگی‌های متعدد دیگری نیز داشته باشد. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های پلاستوفوم استفاده شده در تولید یخچال‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقاومت بالا در برابر رطوبت و خوردگی

مقاومت بالای پلاستوفوم در برابر رطوبت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پلاستوفوم است که باعث می‌شود این ماده در تولید یخچال استفاده شود. یونولیت‌های استفاده شده در ساخت یخچال دچار زنگ‌زدگی و خوردگی نمی‌شوند و حتی در صورت مجاورت با رطوبت برای مدت طولانی قابلیت و کارکرد خود را حفظ می‌کنند.

طول عمر بالا

عایقی که برای ساخت یخچال استفاده می شود نباید طول عمر کمتر از ۲ سال داشته باشد و پلاستوفوم طول عمر بالایی دارد و می‌تواند بیشتر از ۱۰ سال عمر می کند. یونولیت به کار رفته در تولید یخچال‌ها دارای دانسیته مناسبی هستند و می‌توانند سال‌ها قابلیت‌های خودشان را حفظ کنند.

سازگاری بالا با محیط زیست

از مهم‌ترین ویژگی‌های پلاستوفوم سازگاری بالای آن با محیط زیست است چرا که مواد به کار رفته در تولید این ماده کاملاً زیست‌تخریب‌پذیر است و هیچ‌گونه آسیب و خسارتی به محیط زیست وارد نخواهد کرد.

بهترین نوع پلاستوفوم برای تولید یخچال

همان‌طور که گفته شد یونولیت یا پلاستوفوم می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد و هر کدام از آنها ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فردی داشته باشند. از آنجایی که حفظ انرژی و جلوگیری از هدر رفت آن در یخچال‌ها اهمیت بالایی دارد باید از نوعی پلاستوفوم استفاده شود که توانایی عایق‌بندی بالایی داشته باشد و به خوبی مانع از انتقال و نفوذ گرما و سرما شود.

بهترین نوع پلاستوفوم که در تولید یخچال‌ها به کار می‌رود از نوع یونولیت‌های فشرده است که دانسیته آنها بیشتر از ۴۰ است. این یونولیت‌ها تحت فشار زیادی تولید می‌شوند و میزان هوای داخل آنها بسیار کمتر از یونولیت‌های عادی است به همین دلیل نفوذ و انتقال سرما و گرما در آنها به سختی انجام خواهد شود.

همچنین در تولید بسیاری از یخچال‌ها از فوم تزریقی استفاده می‌شود. در حقیقت بدنه یخچال‌ها از سه لایه فلزی تشکیل می‌شود و برای آنکه این سه لایه بتوانند به خوبی در برابر سرما و گرما مقاومت داشته باشند و از مقاومت بیشتری نیز برخوردار باشند از تزریق پلاستوفوم استفاده می‌شود و لایه‌های فلزی به خوبی به هم می‌چسبند.

پلاستوفوم در ساخت یخچال

استفاده از پلاستوفوم در بخش های مختلف یخچال

پلاستوفوم در ساخت یخچال به دلیل ویژگی هایی همچون جنس سبک و عایق بودن، کاربرد زیادی دارد و در قسمت های مختلف این دستگاه استفاده می شود، که به شرح زیر است؛

  1. دیواره های داخلی: این محصول برای عایق بندی دیواره های داخلی یخچال استفاده می شود. حرارت و سرمایش درون یخچال را حفظ کند و از دمای خارجی تاثیر نگیرد.
  2. درب: این ماده به عنوان یک لایه عایق در درب یخچال بکار رفته و علاوه بر این که خاصیت عایق بودن دستگاه را بالاتر خواهد برد، از افزایش وزن نیز جلوگیری نموده است.
  3. سقف: در سقف یخچال نیز شاهد حضور این محصول هستیم و به خوبی یک محیط ایزوله برای نگهداری از مواد غذایی ایجاد می شود‌.
  4. بستر: از جمله کاربرد پلاستوفوم در ساخت یخچال قرار گیری آن در بستر یخچال است . این محصول را بهترین فضا برای نگهداری از مواد غذایی تبدیل کرده است.

به طور کلی، پلی استایرن در تمام قسمت هایی از یخچال که نیاز به عایق بندی حرارتی دارند استفاده می شود.

قیمت پلاستوفوم در ساخت یخچال

پلاستوفوم مورد استفاده در ساخت یخچال فاکتورهای مختلفی دارد که این فاکتورها روی قیمت آن تاثیرگذار است. از جمله مهم‌ترین نکاتی که می‌تواند در تعیین قیمت پلاستوفوم مؤثر باشد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •       نوع مواد اولیه مورد استفاده در تولید پلاستوفوم
  •       نحوه تولید و پخت پلاستوفوم
  •       حجم یونولیت خریداری شده
  •       داشتن نشان و علامت استاندارد
  •       ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی پلاستوفوم مانند مقاومت در برابر فشار، مقاومت در برابر ضربه، مقاومت در برابر آتش، دانسیته و …
  •       برند و شرکت تولیدکننده یونولیت
  •       تاریخ تولید و وزن پلاستوفوم و …
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *